Rulle/Kjedekjøring prinsipper

Prinsipper og HMS i sikker rulle/kjedekjøring:

  1. Navn på hjelmens begge sider. Ved overgang sakterekke til hurtigrekke sier man da: SIST + NAVN, og unngår derfor alle misforståelser.
  2. Første mann i sakterekka avgjør når første mann i hurtigrekka skal inn i sakterekka. Sier høgt. JA
  3. 1-2 km/t i differanse sakte/hurtigrekka
  4. Ved oppstått luke mellom 2 ryttere så hold avstanden eller sykle rolig opp for å tette hullet. Akselerering er forbudt og skaper problemer for rytterene bak. Jevn fin flyt skal det være.
  5.  Spising og drikking utføres alltid i sakterekka og helst lengst bak.
  6. Klesbytte alltid bak
  7. I større oppoverbakker låses kjedet
  8. Ved veikryss, rundkjøringer, bakketopper og andre forserte hindringer sier ALLTID siste mann: ALLE MED som sendes videre framover
  9. Når fremste personer er på toppen av bakken, og  hører bakfra: ALLE MED, startes akselerasjonen nedover bakke.
  10. Husk alltid parvis 2 og 2 ved nedover bakke. Dette for raskere samling av laget i bunn av bakken + roligere tur nedover for de fleste.
  11. Sykle tett på den foran, men ALDRI overlapp hjulet til den foran.
  12. Aldri gå fra sakterekka til hurtigrekka uten å være siste mann i sakterekka.

Takk til Team Jæren, som i mange år nå har lært om mange nye syklister i sikker oppførsel i større felt!

2 kommentarer om “Rulle/Kjedekjøring prinsipper

Legg igjen en kommentar