Prinsipper og HMS i sikker rulle/kjedekjøring:
- Navn på hjelmens begge sider. Ved overgang sakterekke til hurtigrekke sier man da: SIST + NAVN, og unngår derfor alle misforståelser.
- Første mann i sakterekka avgjør når første mann i hurtigrekka skal inn i sakterekka. Sier høgt. JA
- 1-2 km/t i differanse sakte/hurtigrekka
- Ved oppstått luke mellom 2 ryttere så hold avstanden eller sykle rolig opp for å tette hullet. Akselerering er forbudt og skaper problemer for rytterene bak. Jevn fin flyt skal det være.
- Spising og drikking utføres alltid i sakterekka og helst lengst bak.
- Klesbytte alltid bak
- I større oppoverbakker låses kjedet
- Ved veikryss, rundkjøringer, bakketopper og andre forserte hindringer sier ALLTID siste mann: ALLE MED som sendes videre framover
- Når fremste personer er på toppen av bakken, og hører bakfra: ALLE MED, startes akselerasjonen nedover bakke.
- Husk alltid parvis 2 og 2 ved nedover bakke. Dette for raskere samling av laget i bunn av bakken + roligere tur nedover for de fleste.
- Sykle tett på den foran, men ALDRI overlapp hjulet til den foran.
- Aldri gå fra sakterekka til hurtigrekka uten å være siste mann i sakterekka.
Takk til Team Jæren, som i mange år nå har lært om mange nye syklister i sikker oppførsel i større felt!
2 kommentarer om “Rulle/Kjedekjøring prinsipper”